|
PROGRAM Nr 1. STYRING AV MOTOR. |
||
|
OPPGAVE: Du
skal få en motor til å kjøre ved hjelp av startknapp og stoppknapp. Motoren
skal ha nullspenningsutløsning. Når motoren går, skal driftslampen lyse.
Dersom motoren skulle stoppe av andre grunner enn at du trykker på
stoppknappen, så skal feillampen blinke. |
||
|
Når du bygger opp et slikt program, så lønner
det seg å gå skrittvis fram. Du deler opp oppgaven din i mindre deler. Så
løser du en og en av delene. Til slutt må du sette de forskjellige delene
sammen. |
||
|
Del A |
Programmet skal kjøre motoren slik
at den sviver den vegen som kontaktor (K1) trekker den. Når du trykker på startknapp (S3) skal motoren starte. Når du trykker på stoppknappen (S4) skal motoren stoppe. For å oppnå at motoren skal få
nullspenningsutløsning, skal du bruke tilbakemeldingen fra kontaktoren som
holdekontakt i programmet. |
|
|
Del B |
I fortsettelsen skal programmet lages
slik at du får Lampe h1 til å lyse når motoren går. Når motoren stopper, skal
lampa slukke. (Den utgangen som styrer
kontaktoren, kan også styre utgangen for lampa.) |
|
|
Del C |
I neste omgang skal du lage et program
som kan styre et merke. Du bruker merke nr 10 (M10) som utgang for denne modulen. Merket skal gå på når du trykker på startknappen for
motoren. Merket skal gå av når du trykker
på stoppknappen for motoren. |
|
|
Del D |
Programmet skal inneholde et
blink. Dette blinket skal lages slik at merke nr.0 (M0) går hele tiden. Blinket skal være av i 0,5 sekunder, og på
i 0,5 sekunder. |
|
|
Del E |
Du skal nå kople sammen de tre
programmene som du har laget I del A har du laget et program som starter og stopper
motoren. ( K1 =? ) I del C har du laget et program som setter en RS-vippe når du betjener startknappen for motoren, og som
resettes når du betjener stoppknappen for motoren. (M10.) I del D har du fått M0 til å blinke. OPPGAVE. Programmet
skal få lampe h2 til å blinke dersom motoren stopper av andre grunner enn at
du trykker på stoppknappen. |
|