PLANLEGGING, OG GJENNOMFØRING AV
ARBEIDET. |
|||
Bedriften
din ber deg om utføre en liten installasjon hos en kunde som befinner seg 20
Km borte fra kontoradressen din. Jobben tar 3 timer, og du må kjøre i til
sammen 1 time for å komme fram og tilbake. Firmaet ditt har opplyst kunden om
at han vil få en faktura på 4 timer, samt kjøregodtgjørelse for 40 Km. Denne
opplysningen binder firmaet ditt. Det er ikke lovelig for dem å endre på
dette beløpet i regningen dersom jobben er som forutsatt. Derfor
er det viktig at du planlegger jobben godt før du reiser. Du må tenke over
hva du skal gjøre, og hva du må ha med deg for å få dette til. Dersom du
glemmer en komponent, så må du tilbake til utgangspunktet for å hente denne. |
|||
Før du reiser ut på
jobben, må du selvsagt tenke over hva du skal gjøre. |
|||
1
|
Du
må se på tegningen, og tenke over hva slags materiell og verktøy du må ha med
deg slik at du får med deg alt. Du setter selvfølgelig opp en materialliste,
og du kjøper med deg det du trenger før du drar. |
||
|
|
||
Før du reiser ut på jobben, må du foreta
en Rissikovurdering av arbeidet. |
|||
2 |
Du
må tenke over hva som kan være farlig for deg under arbeidet med å utføre
denne jobben, slik at du får med deg det verneutstyret som du trenger. Disse
tankene tenker du ut i fra det du vet om sikkerhetsforskriftene. Men det er
ikke nok å tenke. Du må få notert tankene dine på en lapp, slik at andre
mennesker kan se hva du har tenkt. |
Elektriker i arbeid |
|
|
|
||
3 |
Du
må tenke over hvilke forskrifter og regler som finnes for dette anlegget slik
at du gjør jobben din riktig. Kunden din skal kunne bruke det du har solgt
ham uten å ta skade av det. De tankene som du gjør deg om dette, må du også
notere ned på en lapp. Denne lappen skal kunden ha når du er ferdig med
jobben. Dersom
det skulle skje noe farlig en gang i framtiden, har kunden krav på å vite om
du har tenkt riktig. |
||
Når du utfører selve
arbeidet må du prøve å holde deg til de reglene som gjelder. |
|||
4 |
Du
følger selvsagt opp den planleggingen som du har gjort i pgt.
2 og 3. Men noen ganger kan det oppstå uforutsette ting. Det kan jo hende at
du ikke kan følge alle de forholdene som du tok med i risikovurderingen din.
Og det kan jo hende at noe var farligere enn du trodde. Dersom
du skulle være uheldig, og komme ut for et alvorlig uhell, så vil noen se den
risikovurderingen som du foretok før du utsatte deg for denne faren. Dersom
du ikke kan dokumentere at du har tenkt over dette, risikerer du å få problemer
med forsikringspengene dine. |
||
|
|
|
|
Når du er ferdig med jobben,
må du ordne opp i enkelte ting. |
|||
5 |
Først
tester du at alt virker slik som det skal. Du foretar de nødvendige målingene
med installasjonstesteren, og du noterer de verdiene som du måler, og det
tidspunktet som denne målingen ble utført. Deretter kontrollerer du at alt er
riktig utført, og at de elektriske koblingene har en tilfredsstillende
kvalitet. |
||
|
|
||
6 |
Du
må lage en SAMSVARSERKLÆRING som beskriver den installasjonen som kunden har
fått. Denne erklæringen skal inneholde
en enkel beskrivelse av den installasjonen som du har utført, og den bør
inneholde resultatene av de målingene som du har foretatt. Denne erklæringen
skal kunden oppbevare. Kunden din har 5 års garanti på det arbeidet som du
har utført, og den erklæringen som du gir ham er underlaget for hva denne
garantien skal omfatte. Ellers skal denne erklæringen legges fram dersom det
oppstår en feil i anlegget. |
||
|
|
||
7 |
Du
må sørge for at det finnes DOKUMENTASJON på det anlegget som du har bygget i
form av nødvendige tegninger og skjemaer slik at en annen elektriker kan
finne fram i anlegget. |
||
|
|
||
8 |
Du
må skrive opp de timene som du har brukt på jobben, og du må skrive ned alt det
materiellet som du har installert hos kunden. Dette er viktig for at firmaet
ditt skal kunne skrive en regning til kunden, og det betyr noe for den lønnen
som du selv skal ha. |
||
|
|
||
9 |
Du
rydder selvsagt opp etter deg, men ikke overdriv dette. Du er et dyrt
menneske å ha i huset, og kunden vil kanskje reagere på at du begynner å
støvsuge. Snakk med kunden om dette, og si takk for deg når du går. |
||
|
|
||
10 |
Dersom
jobben har vart lenge nok (over 24 arbeidstimer) kan du ha ganske mye penger
å tjene på å levere inn et akkordskjema til bedriften din. Du bruker kanskje
en time av din egen tid på å regne ut lønnen din på et slikt skjema. Men det
kan være en vel anvendt time. |
||
En jobb er ikke ferdig
før pengene står på kontoen. |
|||