MOTORUTGANGENE.
| 
   Startapparatene
  blir ofte koplet i skap som plasseres i nærheten av motorene.  Ellers er det vanlig å samle mange slike
  utganger i et sentralt tavlerom.  Uansett hvilken løsning som velges, er det normalt
  at bedriften utvikler en standard for slike utganger som i hovedsak skal
  benyttes ved alle motorutganger i bedriften.  I
  det enkleste vil en slik utgang  bli bygget opp av følgende
  komponenter:  | 
 
| 
   
  | 
  
   KONTAKTORENE styrer motorens energidel, og den inneholder
  koplinger for kontroll av manuell drift når datamaskinen er ute av
  funksjon.   RELEET mottar impulsene fra bedriftens sentrale
  datamaskin, eller fra andre eksterne styreorganer.  TERMISKE VERN fungerer som motorens sikring mot overbelastning.
  Dette vernet skal også beskytte ledningene rundt motoren mot overbelastning.  REKKEKLEMMENE skal fungere for tilkopling av elektriske kabler
  mot tavla. Disse har også en viktig funksjon for effektiv feilsøking og for
  tvangsdrift av motoren. Det bygges en egen rekkeklemmelist for alle
  spenningssystemene.   | 
 
| 
   
  | 
  
   SIGNALLAMPENE skal gi signaler om drift av motoren, og om
  utløsning av motoren på grunn av at et vern har løst ut.  VENDEREN skal kunne kople motoren av. Den skal videre kunne
  velge mellom drift fra trykknappene i tavlefronten, (Manuell) eller drift fra
  bedriftens sentrale datamaskin. ( Automatisk.) TRYKKNAPPENE skal kunne starte og stoppe motorene under manuell
  drift. RØD
  knapp betyr stopp. GRØNN
  knapp betyr start.   | 
 
| 
   
  | 
  
   STYRESKAPENE for motorene kan f.eks  bygges med betjeningspanelet
  plassert i skapdøra.  Skapene monteres uten bruk av kanaler.   Ledningene
  dimensjoneres etter NEK 400. Forskjellige
  spenningssystemer kan skilles ved bruk av en fargekode.  Dette kan for eksempel  være slik:  MOTORUTGANGER:    
  RK  xxx mm2 
  SORT. 220  V STYRESTRØM: 
  RK 0,75 mm2  GRÅ.  0-50
  V STYRESTRØM:  RK
  0,75 mm2  RØD.  DATAANLEGG:             RK 0,75 mm2  GRØNN.     | 
 
| 
   
  | 
  
   KORTSLUTNINGSVERN plasseres i skapet,  eller i det sentrale
  tavlerommet.   STYRESTRØMSIKRING plasseres i skapet. Slike sikringer benyttes bare
  der hvor motoren krever 
  et kortslutningsvern som er større enn 10A. Det benyttes f.eks 4 A elementautomat. 
   OVERBELASTNINGSVERNET kombineres med motorens termiske vern. Dette har
  til hovedoppgave å beskytte kabelanlegget rundt motoren.     SERVICETABLÅ monteres innen rekkevidde av alle motorene.  NØDSTOPP benyttes for alle motorer. Slike  knapper skal plasseres på et
  sentrale sted hvor man har oversikt over hele maskinen. Alle
  nødstoppknapper skal tilbakeføres som egen ledning
  til rekkeklemmelista i skapet. Seriekopling av slike knapper ute i anlegget
  tillates ikke.  SIKKERHETSBRYTER skal monteres på alle motorer slik som  forskriftene
  krever. Slike brytere skal kunne låses med hengelås. Montører som legger ut
  bryteren må legitimere seg ved bruk av navn på låsen.   ROTASJONSVAKT kan benyttes. Om en motor er utstyrt med en slik,
  er det vanlig at denne vakta kan forbikoples  ved bruk av egen bryter.   |