| 
   TUNG START  | 
 |
| 
   
  | 
  
   Der hvor man stiller det termiske vernet på motorens
  faktiske driftsstrøm, oppnår man den beste beskyttelsen for både maskinen og det
  elektriske anlegget rundt den. Dersom motoren starter med et tungt lass, kan
  vi risikere at et riktig innstilt motorvern kopler ut. Problemet kan løses ved å kople en hjelpekontaktor i parallell med vernet. Hjelpekontaktoren bør ligge inne til motoren har kommet
  opp i et akseptabelt turtall for motorvernet. Dersom det termiske vernet løser ut, bør ikke
  motoren startes på nytt uten at årsaken er funnet. Under startforløpet er
  anlegget bare beskyttet mot kortsluttning. Koplingen er godt egnet til styring av redlere, steinknusere, pumper e.t.c.    | 
 
| 
   
  | 
  
   Styrestrømmen bør lages slik at hjelpekontaktoren
  (K2) blir lagt inn først. Når denne er inne kan motoren startes.  Hjelpekontaktoren bør legges ut av en
  tidsforsinkelse som er montert opp mot hovedkontaktoren.
  (K1) Det termiske vernet vil da fungere som avlastningsmotstand slik at
  gnistdannelser blir unngått. Derfor kan hjelpekontaktoren
  være en enkel kontaktor av vesentlig mindre dimensjoner enn hovedkontaktoren. Ved PLS- anlegg anbefales det at tidsforsinkelsen i
  et slikt startapparat blir utført ved hjelp av en kontaktblokk som monteres
  på hovedkontaktoren. Utkoplingsforløpet av hjelpekontaktoren bør overvåkes av PLS-maskinen. Dermed
  har man oppnådd en stor grad av sikkerhet for at startapparatet fungerer
  riktig.    |