85.
AUTOTRAFOSTARTER
| 
   
  | 
  
   Startstrømmen
  for de svært store motorene skaper vanligvis et problem. For å håndtere
  dette, er det mulig å bygge et startapparat som baserer seg på at vi
  reduserer spenninga inn på motoren under startforløpet.   Autotrafoens
  sekundærspenning er vanligvis redusert med kvadratroten av 3 i forhold til
  primærspenninga. (Motorens normale spenning.) Dette reduserer startstrømmen
  tilsvarende.  | 
 
| 
   
  | 
  
   Når
  motoren skal startes, legger man først inn kontaktorene
  K2 og K3. Motoren får da redusert spenning, og den begynner å gå rundt. Motorens
  turtall kan overvåkes av en rotasjonsvakt. 
  Når motoren kommer opp i ca 80 % av fullt turtall, kopler vakta transformatoren
  ut. Når
  transformatoren er ute, kan motoren koples direkte mot nettspenninga ved å
  legge inn kontaktor K1. Når
  stoppsignalet kommer, koples motoren fra nettet ved at kontaktor
  K1 legges ut. En
  motor av denne typen kontrolleres vanligvis av en PLS. Dersom motoren skal
  startes med belastning, bør den også utrustes med en differensialstarter.  |